Towarzystwo Urbanistów Polskich

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Nowa formuła konkursu studenckiego (2010)

Zarząd oddziału przyjął nowy regulamin Nagród Katowickiego Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich za prace dyplomowe i kursowe z zakresu urbanistyki, gospodarki przestrzennej i zrównoważonego rozwoju. Konkurs prac studenckich jest jedną z najdłużej trwających inicjatyw oddziału. Obecnie każdej edycji patronuje Marszałek Województwa. Poprzedni regulamin konkursu, z roku 1988, trochę się zdezaktualizował - np. przewidywał, że główna nagroda wynosi 100 tysięcy złotych (ach, te czasy...). Ale nie tylko to się zmieniło.

niedziela, 7 listopada 2010 | Więcej
Nowa strona internetowa

Rozpoczął się proces zmiany strony internetowej Oddziału Katowickiego. Stara strona, uruchomiona na początku obecnej kadencji Zarządu miała status tymczasowy. Model docelowy to wspólna strona całego Towarzystwa z podziałem na sekcje poszczególnych oddziałów. Czyli to, co widzicie. Tego dość skomplikowanego technicznie zadania podjął się Zarząd Główny, a właściwie Sekretarz Generalny TUP - i właśnie trwa jego uruchamianie.

Czeka nas okres przejściowy, adaptacji i korekt, co zapewne potrwa kilka miesięcy lub więcej. Nasz Oddział czynnie uczestniczy w tych pracach. Z ramienia Zarządu Oddziału reprezentuje nas kol. Paweł Jaworski.

Długo czekaliśmy na to nowe narzędzie komunikacji, tym niecierpliwiej, że nasza tymczasowa strona "zatkała się" po pół rocznym użytkowaniu. Brakowało więc skutecznego narzędzia komunikacji. Teraz, w okresie przejściowym, funkcjonować będą obie strony: ta nowa i ta stara.        ►►►przejdź do starej strony Oddziału

poniedziałek, 1 listopada 2010
Opinia ZG TUP do Założeń do projektu ustawy o odrębnej własności obiektów budowlanych

Najkrótszy krytyczny pogląd ws. projektowanych i poddanych konsultacjom społecznym „Założeń…” można by zamknąć w następującym stwierdzeniu: projekt ustawy miał dotyczyć tzw. pionowego podziału działki budowlanej (tj. ustanowienia odrębnej własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej), a nie proponowanego ustanowienia „odrębnej własności obiektów budowlanych”. Co najmniej od połowy lat 90. ub. wieku, wobec „przyspieszenia inwestycyjnego” widocznego zwłaszcza w dużych miastach, dyskutowano o konieczności wprowadzenia do obrotu prawnego (i ekonomicznego) takiego pewnego (i możliwie trwałego) tytułu do nieruchomości gruntowych, który umożliwiałby realizację zabudowy finansowanej m. in. na podstawie kredytów hipotekowanych na prawie do nieruchomości, „nad” lub „pod” nieruchomościami niezbywalnymi (w szczególności infrastrukturą drogową i kolejową). Planowane już wówczas zespoły zabudowy śródmiejskiej (także w fazie planów zagospodarowania przestrzennego) ustalały „przestrzenne” zasady „nawarstwiania się” struktur budowlanych i inżynierskich (w szczególności w nawiązaniu do terenów i obiektów infrastruktury kolejowej), okazywało się jednak, że ich realizacja napotyka na bariery finansowania, wynikające z faktu, że przestrzenie te mogły być udostępniane inwestorom – co najwyżej - na podstawie 30. letnich dzierżaw. Taki tytuł do nieruchomości nie pozwalał na zabezpieczenie finansowania zwłaszcza dla inwestycji dużych, trwałych, o długim okresie amortyzacji, w szczególności takich, których fragmenty (elementy takie jak lokale użytkowe lub mieszkania) można byłoby wydzielać i sprzedawać wraz z proporcjonalnym udziałem w nieruchomości gruntowej, z którą byłyby związane. Wówczas stało się oczywiste, że taka specyficzna „wirtualna” nieruchomość powinna mieć właściwie wszystkie prawne cechy tradycyjnie rozumianej nieruchomości gruntowej, w szczególności powinna być „zbywalna” z możliwością ustanawiania dla niej księgi wieczystej z wszystkimi jej atrybutami. Tego typu rozwiązania były zresztą od dawna znane „na Zachodzie” i (pomimo swoich krajowych specyfik) zwykle określane uogólnionym terminem „air rights” (tj. „praw do powietrza”). W Polsce poszukiwali takich rozwiązań zagraniczni inwestorzy nieruchomościowi, gotowi uczestniczyć w realizowaniu złożonych przedsięwzięć urbanistycznych, jednakże nie znajdowali w polskich przepisach odpowiedników narzędzi prawnych stosowanych dość powszechnie na zachodnich rynkach nieruchomości.

sobota, 16 października 2010 | Więcej
Elementy integracji poszerzonej Unii Europejskiej

XVI OTWARTE FORUM DYSKUSYJNE URBANISTÓW

Odbędzie się 13 października (środa) o godzinie 18.00 w sali "N" na parterze Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24

niedziela, 10 października 2010 | Więcej
wolnośc budowlana a ład przestrzenny

Jako wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich, zaproszony przez organizatorów konferencji Pracodawców RP do dyskusji nad projektem „Kodeksu Budowlanego”, czuję się w obowiązku skomentować – niestety dość jednostronną – relację z tego wydarzenia autorstwa red. Marka Wielgo opublikowaną w Gazecie Wyborczej z 8 października 2010 r. pod tytułem: "Wolnośc budowlana dla inwestorów. Bat na złych urzędników". Faktem jest, iż nadmiernie przedłużające się prace resortu infrastruktury nad od dawna zapowiadanym projektem zmian ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tworzą dobry klimat do forsowania sprzecznych z nim poselskich inicjatyw czy przedstawiania autorskich propozycji z tej sfery. Znakomicie wpisuje się w tę sytuację projekt prof. Zygmunta Niewiadomskiego z zespołem, co jednak nie oznacza, że przybliża on zmianę niedoskonałych obowiązujących przepisów (to zaledwie założenia do dość radykalnych zmian wielu ustaw…), ani że cieszy się on poparciem tych środowisk, zwłaszcza urbanistów i architektów, które krytycznie oceniają projekt promowany przez b. wiceministra infrastruktury Olgierda Dziekońskiego. Jak na projekt autorski,  sporo w nim zapożyczeń z obowiązujących ustaw, poselskich projektów legislacyjnych, a  przede wszystkim z projektu Ministerstwa Infrastruktury, który jest w końcowej fazie prac Rady Ministrów.

piątek, 8 października 2010 | Więcej
Konkurs na przestrzeń-Archiwalne wyniki konkursów

Historia konkursu - informacja o edycjach konkursu Łódzkiego Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich na najlepiej zorganizowaną przestrzeń publiczną w latach 2004-2009

poniedziałek, 4 października 2010 | Więcej
Wręczenie nagród w konkursie na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce

16 i 17 września w Kaliszu odbył się VIII Kongres Miast Polskich pod hasłem "Miasta - spuścizna dziejów i wyzwania przyszłości". Zgromadził on większość prezydentów i burmistrzów z ponad 300 miast członkowskich ZMP. Jednym z punktów programu Kongresu była ceremonia wręczenia nagród w konkursie TUP na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce, organizowaną we współpracy ze Związkiem Miast Polskich, pod patronatem Ministra Infrastruktury. Gratulacje przedstawicielom nagrodzonych i wyróżnionych samorządów składali: Prezes TUP Tadeusz Markowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierd Dziekoński oraz Wiceprezes Związku Miast Polskich Kazimierz Pałasz. Pierwszy dzień obrad zakończyła prezentacja nagrodzonych przestrzeni.

poniedziałek, 20 września 2010 | Więcej
List Otwarty dot. konieczności zachowania spójności decyzji o wzizt z polityką przestrzenną Miasta

arch. Grzegorz A. BUCZEK, PRA, SARP, wiceprezes TUP
członek Rady Architektury i Rozwoju Warszawy
członek – sekretarz Głównej Komisji Urbanistyczno - Architektonicznej

Szanowna Pani
prof. Hanna Gronkiewicz - Waltz

Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy

Urząd Miasta st. Warszawy,
Plac Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa

List Otwarty”

dot.: konieczności zachowania spójności decyzji o wzizt z polityką przestrzenną Miasta st. Warszawy

Szanowna Pani Prezydent !

W ostatnich latach, tak w poprzedniej jak i kończącej się kadencji Rady m. st. Warszawy wielokrotnie zabierałem publicznie głos, także podczas posiedzeń powołanej przez Panią Prezydent Rady Architektury i Rozwoju Warszawy, w sprawie nadrzędności polityki przestrzennej Miasta st. Warszawy zapisanej w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta nad oba typami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Czyniłem tak, gdyż oczywista dla mnie – jako współautora projektu ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - konieczna zgodność działań ze sfery tzw. „realizacji urbanistycznej” z zapisami studium gminnego nie była niestety przestrzegana w Warszawie… Wyrażało się to w powszechnym wydawaniu obu typów decyzji o wzizt w niespójności z głównymi celami dotyczącymi ochrony ładu przestrzennego Stolicy - tak Strategii rozwoju Warszawy do 2020 roku jak i samego Studium oraz z jego istotnymi zapisami, a wręcz w rażącej z nimi sprzeczności. Miało to często miejsce także w sytuacji zaawansowania procedur sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, co skutkowało nawet niemożnością ich uchwalenia, a w rezultacie także destrukcją ładu przestrzennego naszego Miasta, naruszeniem istotnych wartości jego struktury funkcjonalno – przestrzennej oraz tych ze sfery dziedzictwa kulturowego, no i – co przecież równie ważne – marnotrawstwem publicznych środków przeznaczanych na prowadzenie przez administrację samorządową Miasta i jego Dzielnic takich „wewnętrznie sprzecznych” działań. Najbardziej spektakularnym przykładem takich nieprawidłowości było zawieszenie prac nad projektem planu miejscowego Żoliborza Południowego, wobec niemożności pogodzenia w jego treści odnośnych zapisów Studium i sprzecznych z nimi warunków zabudowy ustalonych w licznych decyzjach o wz oraz uzyskanych na ich podstawie pozwoleń na budowę. Podobne przykłady można niestety mnożyć…

niedziela, 19 września 2010 | Więcej
NSA o roli studium i decyzjach o wzizt

Informacja ws. wyroku NSA dot. m.in. relacji pomiędzy  studium gminnym
a decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Wyrok został wydany 6.VIII.2009 r. w rozprawie kasacyjnej przez trzyosobowy skład NSA w Warszawie [II OSK 1250/08 ]. Dotyczył sprawy wydania przez prezydenta miasta T. (Torunia ?) decyzji o warunkach zabudowy dla „budynku mieszkalnego wielorodzinnego, z sześcioma mieszkaniami i parkingiem podziemnym” - „w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dwukondygnacyjnej o charakterze szeregowym i jednokondygnacyjnej gospodarczej.”

Skarżący niekorzystne dla niego decyzje i wyroki Prezydenta miasta T., SKO i WSA, wnoszący o kasację do NSA, wskazał m. in. na „zapis Studium uikzp miasta T. (...) zgodnie z którym, na przedmiotowym terenie przewidziano zabudowę mieszkaniową jednorodzinną”.

sobota, 11 września 2010 | Więcej
uwagi złożone do projektu mpzp rejonu PKiN

arch. Grzegorz A. BUCZEK, SARP, wiceprezes TUP
członek Rady Architektury i Rozwoju Warszawy

Szanowna Pani
Hanna Gronkiewicz - Waltz
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy

za pośrednictwem:

Biura Architektury i Planowania Przestrzennego
Urzędu m. st. Warszawy,PKiN, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa

dot. uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego  w rejonie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

W związku z wyłożeniem do publicznego wglądu projektu mpzp w rejonie PKIN w oraz odnośnym ogłoszeniem Prezydent m. st. Warszawy z dnia 30 czerwca 2010 r., zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wnoszę poniższe uwagi, dotyczące niektórych wskazanych ustaleń przyjętych w projekcie przedmiotowego planu.

Imię i nazwisko osoby wnoszącej uwagi: Grzegorz A. BUCZEK, Warszawa

Nieruchomości, których dotyczą wnoszone uwagi: uwagi dotyczą nieruchomości  położonych w granicach poszczególnych terenów wyodrębnionych  na rysunku projektu przedmiotowego mpzp liniami rozgraniczającymi i odpowiednio oznaczonych.

Niniejszym wnoszę następujące uwagi do wskazanych poniżej projektowanych ustaleń przyjętych w projekcie przedmiotowego mpzp:

- dotyczące terenu 1.ZP: - celowe jest uściślenie tekstowych graficznych ustaleń dot. kształtowania przestrzeni ciągów ulicznych poprzez ustanowienie obowiązku nasadzeń i/lub ogrodzeń i/lub elementów małej architektury kształtujących obowiązkowe pierzeje parkowe wzdłuż ulic Marszałkowskiej i Emilii Plater - jako kontynuacje obowiązujących linii zabudowy ustalonych w granicach terenów 2.UM/W i 7.UK oraz podobnego obowiązku ustalającego w postaci „zielonych” bram i/lub „narożników” wejścia w obszar Parku; - w zbliżony sposób winny być ustalone główne przejścia przez Park z rejonu wejść / wyjść stacji metra „Świętokrzyska” do rejonu wejść / wyjść Muzeum Sztuki Nowoczesnej i przejść do placu publicznego – terenu 9.KPp; - konieczne jest wprowadzenie ustaleń tak graficznych i tekstowych mających na celu „neutralizację” agresywnej formy wjazdu „ślimaka” ul. Projektowanej 8.KD-L, np. obowiązkowych nasadzeń drzew i krzewów, małej architektury o charakterze „parkowym” (w ramach ogólnego systemu obiektów tego typu w granicach przedmiotowego mpzp, w szczególności parku);

- uzasadnienie: Park Świętokrzyski jak i jego zieleń oraz urządzenia (o ile nie będzie przedmiotem odrębnego konkursowego opracowania przedrealizacyjnego) winien być w planie znacznie bardziej szczegółowo zaprojektowany, zwłaszcza w miejscach, które są kluczowe / krytyczne dla percepcji przestrzeni publicznej tego fragmentu centrum Warszawy;

środa, 8 września 2010 | Więcej


Strona 120 z 124


Powered by AlphaContent 4.0.15 © 2005-2020 - All rights reserved

Logowanie

Zalogowani użytkownicy uzyskują dostęp do nowych pozycji w menu i kalendarium, a członkowie TUP mają możliwość pisania artykułów na stronie