Towarzystwo Urbanistów Polskich

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
News
Search
Search Keyword: Total 50 results found.
Tag: Opinia Ordering
(Oddział Warszawa)
There are no translations available.

Danuta Kochanowska, Mieczysław Kochanowski, 2012, W stronę miasta, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania, s.191

Poniższy tekst jest prezentacją a nie recenzją książki, która wymagałaby od piszącego podjęcia dyskusji z zawartymi w książce poglądami i sądami autorów oraz z jej układem. Przy wielowątkowości poruszanej w książce materii recenzja taka przekroczyłaby ramy objętościowe właściwe dla publikacji na internetowej stronie TUP. Tekst służy zwróceniu uwagi urbanistów na książkę adresowaną do szerokiego kręgu odbiorców, która porusza ważne tematy w rzadko spotykany w naszym środowisku sposób.

***

Tags: Opinia
Tuesday, 05 February 2013
(Zarząd Główny)
Stanowisko TUP przedstawione Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego 23 stycznia 2013 r.
There are no translations available.

W związku z zaproszeniem skierowanym (m.in.) do Towarzystwa Urbanistów Polskich o przedstawienie „oceny dotychczasowych projektów zmian – propozycji zmian zainteresowanych środowisk”, biorąc pod uwagę konieczność syntetycznej prezentacji poglądów fachowców skupionych w Towarzystwie Urbanistów Polskich, przedkładamy pod rozwagę Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego poniższe tezy, zestawione na podstawie treści tych najistotniejszych dokumentów dotyczących szeroko rozumianej sfery zainteresowania Komisji, w opracowaniu których udział członków TUP był znaczący, oraz tych których zasadnicze sformułowania są podzielane przez nasze środowisko zawodowe.

Tags: Opinia
Thursday, 24 January 2013
(Zarząd Główny)
Stanowisko ZG TUP wobec projektu deregulacji
There are no translations available.

ws. projektu ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania zawodów finansowych, budowlanych i transportowych

Zarząd Główny Towarzystwa Urbanistów Polskich, realizując jeden ze swych statutowych celów, w szczególności na podstawie zapisu § 8 ust. 2 pkt 4 ws. „ostrzegania i interweniowania w przypadku zagrożenia interesu publicznego w gospodarowaniu przestrzenią”, z uwagą i z zaniepokojeniem obserwuje propozycje tzw. „deregulacji” czy „dereglamentacji” zawodu urbanisty zawarte w propozycjach legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości (w wersji z 27 września 2012 r.).

Tags: Opinia
Tuesday, 16 October 2012
(Zarząd Główny)
Apel do Premiera Donalda Tuska
There are no translations available.

Zbliża się termin wygłoszenia przez Pana Premiera kolejnego expose.W dwóch poprzednich wystąpieniach tej rangi sprawy budownictwa mieszkaniowego były potraktowane marginesowo. Rząd i Platforma Obywatelska odrzuciły w Sejmie w 2011 roku społeczną inicjatywę uchwalenia ustawy w sprawie Wieloletniego Narodowego Programu Mieszkaniowego wzorowanej na doświadczeniach europejskich. Program miał w okresie kilkunastu lat zdyscyplinować i przyspieszyć działania kolejnych rządów i ministerstw w celu poprawy sytuacji mieszkaniowej Polaków. Brak długookresowej polityki mieszkaniowej i niedocenianie problemów mieszkaniowych polskich rodzin przez elity polityczne powodują powiększanie dystansu jaki nas dzieli od innych krajów UE (w większości wskaźników statystycznych dotyczących mieszkalnictwa zajmujemy ostatnie miejsce wśród krajów UE).

 

Tags: Opinia
Monday, 08 October 2012
(Zarząd Główny)
Stanowisko ZG TUP w sprawie projektu założeń do zmiany ustawy Prawo budowlane,
There are no translations available.

o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Towarzystwo Urbanistów Polskich od dłuższego czasu zgłasza potrzebę dokonania zasadniczych zmian w prawie planowania i zagospodarowania przestrzennego, stanowiących konieczny warunek przywrócenia skutecznej ochrony nadrzędnych wartości jakimi są ład przestrzenny i zrównoważony rozwój. Jednocześnie Towarzystwo z dezaprobatą odnosi się do licznych w ostatnich latach inicjatyw legislacyjnych, podejmowanych od przypadku do przypadku, bez czytelnej koncepcji rozwiązań docelowych. Takie działania przynoszą więcej szkód niż korzyści, gdyż destabilizując prawo nie rozwiązują problemów zasadniczych. Dla potwierdzenia tej tezy należy zauważyć, że ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym była jak dotychczas nowelizowana średnio co pół roku, a mimo to nie został zmieniony przepis pozwalający na swobodną interpretację pojęcia „działka sąsiednia”, w rezultacie czego mamy do czynienia z dokonującą się w majestacie prawa patologią przestrzenną.
Tags: Opinia
Wednesday, 11 July 2012
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Urbanistyka w polskim wydaniu. Czy plan miejscowy spełnia swoje funkcje, a ład przestrzenny się opłaca?

O tym, dlaczego w Polsce urbanistyka kojarzy się z chaosem, co wynika z planów miejscowych i w jaki sposób kształtowany jest ład przestrzenny wypowiada się Grzegorz A. Buczek, wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich w wywiadzie dla muratorplus.pl

Tags: Opinia
Monday, 02 July 2012
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Szanowne Koleżanki i Koledzy,

w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają intensywne prace nad „Założeniami do ustawy Prawo Budowlane, o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (i niektórych innych ustaw)”. Według deklaracji Autorów projektu „Założeń…” mają one służyć przede wszystkim usprawnieniu procesu inwestycyjnego…Upubliczniony i konsultowany ostatnio podczas masowych spotkań projekt „Założeń…” nie daje jednak nadziei na to, że nowe przepisy będą zawierać skuteczne regulacje dla ochrony jakości przestrzeni, usprawnienia procesu inwestycyjnego, czy np. dla prawidłowego definiowania ról poszczególnych jego uczestników. W treści „Założeń…” nie jest czytelny stosunek Autorów do realizacji Celu. 6 Koncepcji zagospodarowania przestrzennego Kraju 2030 „ Przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego” - jako ważnego elementu warunkującego rozwój kraju, ani innych istotnych kwestii zarysowanych jako priorytety reformy systemowej w stanowisku Głównej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej z listopada 2010 roku czy w eksperckim projekcie Polskiej Polityki Architektonicznej z maja 2009 roku. Brak w nim jednoznacznych odniesień do obecnej kryzysowej sytuacji przestrzeni Polski, jest natomiast czytelne utrzymanie destrukcyjnych dla ładu przestrzennego i jakości przestrzeni publicznych licznych tzw. „spec-ustaw”…"W takiej sytuacji przedstawiamy (równolegle do analogicznego działania Prezesa SARP dr arch. Jerzego Grochulskiego; patrz.: www.sarp.org.pl ) poniższy Apel „Deregulacja nonsensów…”, skrótowo wyjaśniający nasze stanowisko w tej materii i wskazujący obszary wymagające nowego formalnego uregulowania.Wszyscy skłonni poprzeć poniższy Apel mogą go dalej rozpowszechniać oraz informować o swym poparciu pocztą elektroniczną.

Z koleżeńskimi pozdrowieniamiarch. Grzegorz A. BuczekWiceprezes TUP

Tags: Opinia
Saturday, 02 June 2012
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Społeczne, funkcjonalne i ekonomiczne skutki niekontrolowanej urbanizacji i chaosu przestrzennego, są w Polsce od szeregu lat powszechnie krytykowane. Niekontrolowana urbanizacja i brak koordynacji przestrzennej procesów inwestycyjnych utrudniają funkcjonowanie miast i pogarszają warunki życia ich mieszkańców oraz obniżają społeczną i ekonomiczną wartość przestrzeni. Brak troski o miasta i jakość usług powodują narastającą degradację wielu terenów zurbanizowanych. Zieleń publiczna, użytkowana w polskich miastach od wielu dziesięcioleci jest dziś wyprzedawana. Ochrona interesu publicznego jest nieskuteczna, podczas gdy obejmuje on szereg ważnych problemów, takich jak standard życia w miastach i społeczne cechy zagospodarowania przestrzeni, promujące społeczną integrację, eliminując wykluczenia i segregacje. Interes publiczny to również zapewnienie dostępu do funkcji kultury i edukacji, troska o klimat miasta i jego transport publiczny. Brak planów przestrzennych powoduje również coraz częstsze spory i konflikty, bowiem jedynie plan przestrzenny może zapewnić właściwą koordynację procesów inwestycyjnych.Największe straty patologia przestrzenna kreuje w dziedzinie ekonomiki Państwa, bowiem chaotyczna i żywiołowa suburbanizacja wywołuje wielomiliardowe straty, pokrywane ze środków publicznych:

Tags: Opinia
Saturday, 25 February 2012
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Niniejsza opinia, odnosząca się do projektu Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju "Polska 2030, Trzecia fala nowoczesności" ma charakter ogólny - odnosi się przede wszystkim do podstawowych założeń dokumentu, przygotowanego przez Zespół Doradców Strategicznych Premiera RP.

Środowisko osób zrzeszonych w TUP wyraża zadowolenie, iż dokument ten podkreśla znaczenie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowanie Kraju 2030, jako dokumentu o randze strategicznej, kluczowego dla poprawy stanu zagospodarowania przestrzennego kraju. Po zatwierdzeniu KPZK 2030 przez Radę Ministrów zakładamy, iż dojdzie do uspójnienia zapisów tego Projektu z przyjętą już Koncepcją. Naszym zdaniem Projekt ten w części tzw. implementacyjnej jest dokumentem formalnie odpowiadającym działaniom krótkookresowym czyli usuwającym bariery prawne i instytucjonalne związane z naszym zapóźnieniem cywilizacyjnym, a nie dokumentem ramowym, strategicznym i koordynującym inne dokumenty o charakterze średniookresowym. Treść i forma Projektu nie jest zgodna z przypisaną mu funkcją w systemie planowania strategicznego na rzecz rozwoju Polski, czyli z rolą i rangą przypisanymi mu ustawą o polityce rozwoju.
Tags: Opinia
Thursday, 22 December 2011
(Oddział Kraków)
There are no translations available.

W związku z toczącą się dyskusją na temat możliwych lokalizacji pomnika Armii Krajowej w Krakowie, Zarząd Oddziału TUP przedstawił własne stanowisko w tej sprawie.

Tags: Opinia
Wednesday, 05 October 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Motto: „Gaździno, a ile to kosztuje u Was pobyt ? Panocku, w tym więksym pokoju 100 złotych za dzień, a w tym mniejsym - 150. Dlaczego !? A bo wicie, z tego mniejsego zobacycie Giewont, a z tego winksego - tylko stodołę Józka Gąsienicy!” [zasłyszane].

Jak rozumieć „ład przestrzenny” ?

Termin „ład przestrzenny” używany przez urbanistów (i nie tylko !) od dziesiątków lat, przepisem został po raz pierwszy zdefiniowany dopiero ponad 8 lat temu, w ustawie z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym [dalej: ustawa o PiZP]. Stało się tak pomimo tego, że już w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym sprawy ładu przestrzennego wymieniono na pierwszym miejscu wśród zadań własnych gminy [Art.7.1.Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, (…)]. Ilekroć w ustawie o PiZP jest mowa o ładzie przestrzennym to zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 – „należy przez to rozumieć takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne”. Charakterystyczne jest to, że wśród cech ładu przestrzennego wcale - wbrew dość powszechnej opinii oraz głosom krytyków - nie dominują kwestie „kompozycyjno-estetyczne”. Istotą ładu przestrzennego jest bowiem harmonijna całość oraz uporządkowane relacje wielu dotyczących przestrzeni uwarunkowań i wymagań, w tym społeczno-gospodarczych. Ład przestrzenny jest też nieodłącznym atrybutem konstytucyjnie gwarantowanego rozwoju zrównoważonego. Może dla uniknięcia nieporozumień należało zamiast terminu „ład” użyć (przez analogię do tego pojęcia w angielskim, francuskim, niemieckim i innych językach) słowa „porządek” (przestrzenny)?

Tags: Opinia
Wednesday, 05 October 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

… podsumowanie wystąpienia Autora „Planistyczna rola gminy w przygotowaniu inwestycji” wygłoszonego 9 czerwca 2011 r. w Józefowie k/ Warszawy, podczas XIV Konferencji Izby Projektowania Budowlanego i Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa „Inwestor i projektant w kształtowaniu przestrzeni”.

Ustawodawca bardzo obszernie i dość szczegółowo określił problematykę szeroko rozumianej sfery inwestycyjnej do stanowienia w dokumentach planistycznych gminy samorządowej – określających jej politykę przestrzenną (definiowaną w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; dalej: studium, studium uikzp, studium gminne), a także w przestrzennym prawie miejscowym (stanowionym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego; dalej: mpzp, plany miejscowe, plany zagospodarowania), spójnym ze studium gminnym, które ma służyć realizacji tejże polityki przestrzennej (a za jej pośrednictwem - także w strategii rozwoju gminy). Ustawodawca określił też sposób i zakres powiązania ustaleń planów miejscowych z dokumentami o charakterze finansowym i rzeczowym (prognoza skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego oraz załącznik o sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej…). Przepisy ustawy z dnia 27 marca o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: ustawa o pizp) ustalają sposób i zakres partycypowania wszystkich zainteresowanych (a więc także podmiotów inwestorskich) w sporządzaniu dokumentów planistycznych. „Systemowy” obraz tej sfery wydaje się być dość całościowy i w miarę spójny… Niestety jej obraz rzeczywisty jest znacznie mniej zadawalający…

Tags: Opinia
Wednesday, 05 October 2011
(Zarząd Główny)
Uchwała Kongresu Budownictwa
There are no translations available.

Uchwała została wypracowania w wyniku posiedzenia Kongresu Budownictwa w dniu 20 maja br. w Sali Kolumnowej Sejmu. Towarzystwo Urbanistów Polskich reprezentował Wiceprezes  Grzegorz Buczek. "Sprawy poruszone w Uchwale wymagają pilnych decyzji politycznych. Między innymi, wobec fundamentalnych zastrzeżeń merytorycznych, należy przerwać dalsze prace nad poselskim projektem ustawy dotyczącym spółdzielczości mieszkaniowej. Jest powszechne przekonanie, że projekt ustawy został wywołany interesami politycznymi i ma służyć kampanii wyborczej. Jego dalsze procedowanie w kampanii wyborczej może doprowadzić do nieodwracalnych strat. Podobnej rozwagi wymagają podjęte przez koalicję rządową prace nad reformą towarzystw budownictwa społecznego. Wyrażamy nadzieję, że Uchwała nie podzieli losu Uchwały Kongresu z 2002 roku, która została kompletnie zignorowana przez kolejne rządy. Skutek jest między innymi taki, że pomimo stosunkowo niezłej sytuacji gospodarczej, Polska umacnia swoje ostatnie miejsce w Europie w większości wskaźników dotyczących mieszkalnictwa. Ponownie postulujemy spotkanie w tych sprawach z Prezesem Rady Ministrów i Marszałkiem Sejmu. Roman Nowicki Przewodniczący"

Tags: Opinia
Thursday, 09 June 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Definicja ustawowa a praktyka planistyczna

Ponad osiem lat temu ustawodawca zdefiniował pojęcie przestrzeni publicznej i przypisał jej istotne znaczenie. „Art. 2. Ilekroć w ustawie [z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: ustawa] jest mowa o: (…) "obszarze przestrzeni publicznej" - należy przez to rozumieć obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; (…). Art. 10. (…) ust. 2. W studium określa się w szczególności: (…) pkt 8) obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym (…) obszary przestrzeni publicznej; (…).” Przepisy te niestety są powszechnie „obchodzone”: studia gminne sporządzane pod rządami ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z 1994 r. (która nie zawierała takich wymagań…) nie są aktualizowane, zaś bardzo wiele studiów gminnych sporządzonych od roku 2003 wcale nie wyznacza obszarów przestrzeni publicznej, lub wyznacza ich bardzo niewiele. Do tego często wskazywane jako przestrzenie publiczne są tereny „drugorzędne”, a nie te najistotniejsze, czego szczególnym przykładem jest Warszawa: obszarami przestrzeni publicznej wg Studium Warszawy z października 2006 r. nie są np. Plac Piłsudskiego czy Plac Zamkowy, a jest nią np. rejon ronda im. Dżochara Dudajewa w Dzielnicy Włochy…

Tags: Opinia
Sunday, 22 May 2011
(Oddział Szczecin)
There are no translations available.

 

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią prezentujemy uwagi naszego Oddziału do koncepcji projektu mpzp "Stare Miasto-Starówka" w Szczecinie, które w dniu 9 maja zostały złożone w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta w Szczecinie.

 

W związku z upublicznieniem wariantowej koncepcji projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stare Miasto-Starówka" w Szczecinie, a także prezentacją arch. Janusza Nekanda-Trepki na zebraniu otwartym naszego stowarzyszenia w dniu 29 kwietnia b.r. - Towarzystwo Urbanistów Polskich Oddział w Szczecinie przedstawia swoje uwagi do ww. koncepcji.

Stwierdzamy, iż żaden z prezentowanych wariantów nie spełni zakładanych założeń przywrócenia staremu miastu funkcji centrum usługowo-turystycznego jakie ma pełnić centralna część śródmieścia, mimo słusznych propozycji dogęszczenia zabudowy w układzie kwartałowym i wzbogacenia programu usługowego, a także rewitalizacji przestrzeni publicznych  historycznych placów.

Podstawowym problemem obszaru objętego planem jest jego izolacja i brak integracji  przestrzennej z sąsiedztwem, w tym z nabrzeżem i rzeką Odrą. Niestety, zamiast dalekowzrocznej polityki przestrzennej i transportowej polegającej na ograniczaniu ruchu samochodowego w centrum i rozwijaniu alternatywnego transportu zbiorowego rozbudowuje się układy komunikacji samochodowej, oferuje nowe węzły drogowe w ścisłym centrum miasta, tworząc nowe bariery i intensyfikując fragmentację przestrzeni.

 

Tags: Opinia
Monday, 09 May 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.Wstęp

Wprowadzenie w okresie transformacji ustrojowej w Polsce regulacje ustawowe dotyczące gospodarki przestrzennej nie nawiązywały do rozwiązań stosowanych po II wojnie światowej w państwach Zachodniej Europy, ani do zaleceń i polityk rozwijanych przez Wspólnotę/Unię Europejską. Efektem tych lokalnych regulacji była – jak dotychczas – postępująca dewastacja polskiej przestrzeni (mimo niewielkich rozmiarów inwestycji, zwłaszcza mieszkaniowych) oraz jej peryferyzacja zmniejszająca atrakcyjność kraju i ograniczająca jego konkurencyjność w układzie międzynarodowym. Zjawiska te nie pozostały niezauważone, co wyraziło się rosnącą krytyką istniejących regulacji prawnych ze strony samorządów, najbardziej bezpośrednio dotkniętych regulacjami ustawowymi, jak i znacznej części środowisk fachowych związanych z gospodarką przestrzenną, a także w ostatnich latach (z innych przyczyn) – ze strony polityków i inwestorów. Spowodowało to podjęcie przez resorty, w których kompetencji leżały (przynajmniej teoretycznie) sprawy planowania i zagospodarowania przestrzennego, prac nad zmianami istniejących regulacji. Pojawiły się przy tym dwa kierunki myślenia: opracowanie projektu całkowicie nowej Ustawy oraz ograniczenie proponowanych zmian do nowelizacji Ustawy 2003. Ostatnio (październik 2006) resort Budownictwa przyjął tę drugą zasadę, zapowiadając jednocześnie podjęcie systematycznych prac nas przygotowanie projektu nowej, kompleksowej Ustawy, mającej na celu systemową zmianę całej sfery gospodarki przestrzennej.

Tags: Opinia
Monday, 28 March 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

Towarzystwo Urbanistów Polskich, wypełniając swoją statutową powinność, pragnie zgłosić w ramach konsultacji społecznych następujące - przyjęte na posiedzeniu ZG TUP w dniu 18 marca - uwagi do w.w. projektu:

Mamy pełną świadomość, że prace nad KPZK toczą się w niesprzyjających okolicznościach spowodowanych tym, że równolegle trwają prace nad daleko idącą reformą systemu zarządzania rozwojem Polski, obejmującą także planowanie przestrzenne. Mimo to Towarzystwo w pełni popiera potrzebę aktualizacji wykładni polityki przestrzennej państwa. Zmiany w sferze uwarunkowań zewnętrznych, związane głównie z wejściem Polski do UE, są wystarczającym - choć nie jedynym - tego uzasadnieniem.
Tags: Opinia
Thursday, 24 March 2011
(Zarząd Główny)

The Society of Polish Town Planners and the Country Spatial Development Committee are deeply alarmed by the information that the regional UN Habitat Warsaw office would no longer be situated in Poland. The invaluable contribution of the UN Habitat Warsaw office in the disciplines of spatial development, urban policy, environment integration, exchange of experiences and international cooperation ought not to be squandered.

Tags: Opinia
Sunday, 20 February 2011
(Zarząd Główny)
There are no translations available.

jako elementu zintegrowanego planowania rozwoju kraju

Stanowisko Głównej Komisji Urbanistyczno-ArchitektonicznejPrzyjęte na XV posiedzeniu Komisji w dniu 26 listopada 2010 roku

Znaczenie ładu przestrzennego, jako nierozłącznego atrybutu rozwoju zrównoważonego rozumianego w szerokim, zintegrowanym ujęciu, dla warunków życia obywateli, funkcjonowania gospodarki i szans rozwojowych Państwa spowodowało, że w krajach cywilizowanych racjonalizacja procesów przestrzennych stała się jednym z najważniejszych zadań władz publicznych. Również w Polsce za racjonalność procesów przestrzennych, za ład przestrzenny decydujący o wartości, jakości i tożsamości polskiej przestrzeni odpowiedzialność ponosi Państwo i jego władze publiczne – rządowe i samorządowe. Ład przestrzenny ma szereg aspektów:

 

Tags: Opinia
Friday, 10 December 2010
(Oddział Warszawa)
There are no translations available.

Grzegorz A. Buczek

Polska Rada Architektury oraz  Rada Towarzystwa Urbanistów Polskich zwracają się do Pani w sprawie Projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Centrum Warszawy. Warszawa jest jedyną stolicą Europy dysponującą niezabudowanym terenem w samym centrum miasta. To niezwykła szansa na stworzenie unikalnej, atrakcyjnej dla wszystkich mieszkańców i turystów przestrzeni. Proces planowania centrum trwa od wielu lat i doprowadził do sformułowania wielu prawidłowych decyzji, do jakich trzeba zaliczyć:

Tags: Opinia
Tuesday, 09 November 2010

Logowanie

Zalogowani użytkownicy uzyskują dostęp do nowych pozycji w menu i kalendarium, a członkowie TUP mają możliwość pisania artykułów na stronie